Onderweg naar Curacao

4 maart 2025 - Portsmouth, Dominica

Deze week begon met onze eerste lazy day, dan hoeven we niet aan school en koken we zelf. Eten maken voor 44 man is eigenlijk altijd ingewikkeld, dus hebben we makkelijk gedaan met als lunch tosti’s met tomatensoep en als diner pasta pesto. Onze kok Max was een beetje teleurgesteld in ons dat we niet voor pannenkoeken hebben gekozen, dus heeft hij die zelf een paar dagen later gemaakt voor ons. Op lazy day is ook de bunkwissel, dit duurde wel even, want dan moet je al je spullen weer terug krijgen in je tas. Als activiteit op lazy day hadden we een ‘pool party’, we konden niet zwemmen doordat we aan het zeilen waren, dus hebben we elkaar maar natgespoten met water. Verder hebben we eigenlijk heel de dag in de zon gelegen en het koken en afwassen duurde natuurlijk ook best lang.

Deze eerste weken bestaan vooral heel veel uit sail-training, omdat we nog veel basics moeten leren. Het is heel raar om te bedenken dat ik nu al op 1/3 e van de reis zit, dat ik op het vliegveld stond voelt echt als een maand geleden, maar tegelijkertijd voelt het ook alsof ik hier nog maar een paar dagen ben. Over Dominica heb ik in mijn vorige blog al veel geschreven, het was heel fijn om weer even aan land te zijn en de excursie, het river-tuben, was echt heel leuk. Nu dat we aan het zeilen zijn kunnen we vanwege de helling niet in onze cabines douchen, we moeten dus op het dek onder een buitendouche douchen. Ik douche liever onder de douche in mijn eigen kamer, maar het is toch ook wel bijzonder om te douchen met zo’n uitzicht. Toen we voor anker lagen bij Dominica hebben we ook meerdere keren kunnen zwemmen. Ik ben van het jib-net gesprongen en ik heb meerdere keren geslingerd, het jib-net is echt heel hoog, maar ik heb het toch gewoon gedaan. Ook ben ik in de mast geklommen, door de regen kon ik alleen niet heel erg van het uitzicht genieten, want daarom wilde ik snel weer naar beneden.

Ik vind het heel jammer dat ik er nu niet ben met carnaval, maar dan bedenk ik mij vaak even dat ik hier leef in 25°C en het in Nederland 10°C ofzo is. We hebben ook al meerdere dieren gespot: dolfijnen, vliegende vissen en tijdens de wachten zien we ook wel eens een klein beetje zeevonk. Van de dolfijnen zag je echt tot in de verte allemaal vinnen naar boven komen en ze zwommen echt vlak naast de boot, dat was echt heel bijzonder om te zien. Ik had eerst nog nooit van vliegende vissen gehoord, maar er zijn hier dus echt vissen die dan voor een paar seconden met vleugels boven water vliegen, soms zie je er echt grote zwermen van. Voordat we bij Dominica aankwamen hadden we een tijdje even best grote golven van 2,5 meter, voor in de Cariben is dit in ieder geval best hoog. Dan is het echt heel lastig om recht op te blijven staan zonder dat je je ergens aan vast houdt. Als we voor anker liggen dan hebben we nu ook ankerwachten, dan moet je eigenlijk vooral in de gaten houden dat er geen mensen aan boord komen en dat het schip niet te veel verplaatst. Het idee dat er gewoon mensen het dek op kunnen lopen is soms best wel eng, vooral omdat er dan geen crew wakker is.

We zijn nu ook een ‘murder game’ aan het spelen, dan krijg je een persoon, een voorwerp en een plaats. Als je dan voor elkaar krijgt dat die persoon dat voorwerp van je aanneemt op die plek, dan heb je die persoon dus vermoord, ik heb nu een bepaalde trainee getrokken, met een zaklamp, achter het fornuis. Nu dat we weer aan het varen zijn, merk ik wel een beetje misselijkheid, maar dat is ook vooral omdat de deining op het schip nu anders is dan toen we naar Dominica voeren. We zijn nu een dagje aan het varen naar curaçao, we verwachten aan te komen rond 7 maart. Ik kijk nu al heel veel uit naar Curaçao!


Volgende week dinsdag zal ik weer een nieuw blog plaatsen, tot het volgende blog!

Onderweg naar Curacao

Foto’s

4 Reacties

  1. Joke Tinholt:
    5 maart 2025
    Lieve Kiki,
    Wat een leuk en spannend verhaal! Je vertelt het heel beeldend. Ik zie het voor me: allemaal meiden, die met hun taakjes bezig zijn, verspreid over een groot schip. Jullie worden goed aan het werk gezet, geloof ik. Hoe gaat dat met het schoolwerk? Moet je daar een bepaalde tijd aan besteden? Jullie doen spannende dingen, zoals het rivertuben, het wachtlopen en het springen van een jibnet. Wat is een jibnet? Jij weet straks natuurlijk alles van zeilschepen! En nu naar Curaçao. Dat zal je wel bevallen; het is een geweldig mooi eiland! Ben benieuwd wat jij ervan vindt! Veel liefs, ook van Opa, Oma XXX
  2. Marije:
    5 maart 2025
    You go girl! Je daagt jezelf uit lees ik in je verhaal Kiki. Tof!

    In your way to Curacao 🏝️🇨🇼
  3. Else Hoffman:
    5 maart 2025
    Lieve Kiki, wat ontzettend leuk om dit allemaal zo direkt met je mee te kunnen maken. Wat een belevenis !! Geniet er maar met volle teugen van. Liefs Else
  4. Odeke:
    5 maart 2025
    Super mooi om te lezen.. de tijd gaat snel, geniet lekker van deze bijzondere reis. ❤️